Potapljanje na JU-87

Skrivnostni Junkers JU-87

apnea Uncategorized @sl

Na morskem dnu le nekaj sto metrov južno od uvale Tratinskena na otoku Žirje leži skrita izjemna zgodovinska in potapljaška atrakcija. Gre za zelo dobro ohranjen nemški bombnik “Štuka” Junkers JU-87. Ta je bil v času druge svetovne vojne znan po značilnih vertikalnih manevrih bombardiranja in zastrašujočem zvoku glasne sirene. 

Prvo odkritje JU-87

Razbitino letala so naključno odkrili leta 2014 med raziskovanjem terena za podvodni ribolov. Vest o najdbi se je hitro razširila in pritegnila pozornost mednarodne javnosti. Od šest tisoč narejenih letal tega tipa sta danes na ogled postavljena le dva od njih. Eden v muzeju v Londonu drugi pa v Chicagu. Iz morskega dna v Franciji in Grčiji so sicer potegnili in restavrirali dva primerka, vendar sta oba v veliko slabšem stanju kot ta na Žirjih.

JU-87 je dolg 11.1 meter z razponom kril 13.8 metra. Teža praznega letala je znašala 1185 kilograma, največja vzletna teža pa 4390 kilograma. Oborožen je bil z do 500 kilogramov bomb, dvema strojnicama tipa MG17 kalibra 7.9mm in pomožno strojnico tipa MG15 kalibra 7.9mm. Opravljala ga je dvočlanska posadka. Dosegel je hitrosti do 400 km/h in do 650 km/h pri vertikalnih spustih. Bil je tudi eden prvih bojnih letal z avtomatskim sistemom dvigovanja, ki je zaradi velike obremenitve in pogoste izgube zavesti pilotov pomagal pri dvigovanju po zaključnem manevru.

Junkers JU-87 ob otoku Žirje

Štuka potopljena na Žirjih je bila del Italijanskega vojnega letalstva. Ti so namreč od Nemcev kupili nekaj sto letal in jih uvrstili v svoje bojne eskadrilje. Uporabljali so jih za bombardiranje Malte, severne Afrike, Grčije in Jugoslavije. V slednji so predvsem varovale italijansko enklavo v Zadru.

V arhivih je moč zaslediti natančne zapise o napadu treh Ju 87 R-2 iz 97. skupine 239. eskadrilje na torpedne čolne Druge torpedne divizije Jugoslovanske kraljeve mornarice. Ti so 12. aprila 1941 pluli južno od Žirji. Vse tri Štuke so bile med napadom zadete s strani protizračne obrambe. Ena je pristala na območju Šibenika, druga na morju pred otokom Žirje in tretja prav tako na morju pred Zadrom.

Že leta 2007 je potapljač Željko Šižgorić našel motor Štuke potopljene na Žirjih. Ta je bil sedemsto metrov zahodno od mesta, kjer je potopljen trup. To kaže na izjemen udarec ob pristanku, zaradi katerega je odpadel motor. Letalo je najverjetneje še nekaj časa plavalo na vodni gladini obrnjeno s kabino navzdol, nato pa se je med potopom ponovno obrnilo in na peščeno dno pristalo na kolesih. Tudi, če je posadka pred pristankom odstranila stekleni pokrov nad kabino, se zaradi sunka in obrnitve letala ni uspela pravočasno rešiti in je najverjetneje utopila. 

Kako organizirati potapljanje na Štuki?

Letalo je izjemno ohranjeno in leži na globini 28m. Za opazovanje trupa in kril letala je dovolj, da se potopimo do globine 10 m, ko se nam odpre prekrasen pogled na njegovo silhueto. Če se želite tja potopiti z jeklenko, morate to storiti z enim od potapljaških centrov s koncesijo za potope na tej razbitni. Kot prosti potapljač pa teh omejitev ni. Zato si razbitino najlažje ogledamo tako, da se z  jadrnico sidramo na privezih v uvali Tratinski in se s pomožnim gumenjakom odpeljemo do razbitine. Njena lokacija je markirana v navtičnih kartah Navionics, točno mesto pa je je označena s plastično posodo, ki je zasidrana tik ob razbitini in lahko nanjo vežete gumenjak.

Tekst in foto: Samo Jeranko

Si želite tudi vi spoznati potapljanje na vdih?

Pridružite se nam na treningih in tečajih prostega potapljanja!

Treningi potekajo vsak teden na bazenu in so primerni za vsakogar, ki išče vrhunsko rekreativno vadbo. Tečaji pa potekajo vsak mesec in so namenjeni bolj poglobljenemu znanju in spoznavanju osnov prostega potapljanja.